تبلیغات
وبلاگ دانشجویان مکانیک 89 دانشگاه آزاد بهبهان - گیربکس های فوق سرعت(Over Drive)
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

وبلاگ دانشجویان مکانیک 89 دانشگاه آزاد بهبهان
 

به وبلاگ دانشجویان مکانیک 89 دانشگاه آزاد بهبهان خوش آمدید
 
نوشته شده در تاریخ جمعه 1 مهر 1390 توسط میلاد قاسمپور


اوردرایو چیست؟
وقتی گیربكس های استاندارد را در دنده بالا قرار می دهیم نسبت بین دوران میل لنگ و محور خروجی گیربكس یك به یك است.در جاده های سرازیری در صورتیكه موتور اتومبیل قدرت كافی را داشته باشد و سرعت نیز در حد معقولی باشد موتور قادر خواهد بود كه اتومبیل را با نسبت تبدیل كمتر از واحد نیز به حركت در آورد.برای این منظور در بعضی از اتومبیل ها وسیله ای بنام گیربكس اوردرایو پیش بینی شده است.
گیربكس اوردرایو یا فوق سرعت یك سیستم مكانیكی است كه بانتهای گیربكس معمولی یا استاندارد بسته می شود.محور خروجی گیربكس محور ورودی اوردرایو را به حركت در می آورد.در گیربكس اوردرایو چند وسیله از جمله یك مجموعه دنده سیاره ای وجود دارند كه با آنها می توان نسبت تبدیل پایین مثل 7/0
یا یك را بدست آورد. ارزش یك اوردرایو
یكی از مزایای مهم اوردرایو در آن است كه با استفاده از آن می توان با ثابت نگهداشتن سرعت اتومبیل دوران موتور آنرا تا حدود 30 درصد تنزل داد طبعا كاهش دوران موتور مصرف بنزین را پایین آورده و عمر آنرا افزایش می دهد.اوردرایو با توجه به صحت عوامل زیر عمل رضایت بخشی را ارائه خواهد كرد:

1-موتور اتومبیل قدرت كافی را داشته باشد
2-سرعت اتومبیل در حد كافی باشد
3-جاده تقریبا مسطح یا سرازیر باشد.

استفاده از اوردرایو به خودی خودموجب تضمین سرعت حداكثر نخواهد بود.با افزایش سرعت اتومبیل مقاومت باد به سرعت زیاد می شود.در سرعت های خیلی زیاد مقاومت ناشی از باد را می توان با اثر بازدارندگی در یك سربالایی شیب تند قابل قیاس دانست.در این موقع است كه دیگر نمی توان دنده بالا یا اوردرایو را یك امتیاز محسوب آورد و بایستی برای كار صحیح موتور اتومبیل را به یك دنده پایین تر منتقل ساخت.


حامل پینیونهای سیاره ای
محور خروجی گیربكس استاندارد كمی بلند ساخته شده است تا بتواند با داخل شدن در محفظه اوردرایو با مكانیزم موجود در آن درگیر شود.انتهای محور خروجی گیربكس كه به صورت یك هزار خار است ، حامل سیاره ای و 3 دنده پینیون واقع بر آن را بدوران در می آورد.
حامل سیاره از این جهت با این نام خوانده می شود كه باعث می شود دنده های پی نیون بكمك آن در یك مدار دایره ای بدور یك دنده خورشیدی مركزی حركت كنند.

دنده خورشیدی
مجموعه دنده خورشیدی بر روی محور خروجی نصب شده است.این مجموعه در یك انتهای خود دارای دنده های مارپیچی است كه با پینیونها درگیر می شودو به این قسمت از مجموعه دنده خورشیدی گفته می شود.
در انتهای دیگر مجموعه یك دنده مارپیچی وجود دارد كه با دندانه های دنده توقف درگیر است.در هنگام ضرورت می توان دنده خورشیدی را به كمك شیطانی كه این دنده را در محل خود متوقف میسازد از دوران باز داشت.
بر روی مجموعه یك دسته دنده دیگر كه مشابه دندانه های قسمت خورشیدی آن هستند تراشیده شده اند. همچنیین بر روی مجموعه فلانچ شیار داری تراشیده شده است كه با استقرار یك ماهك در آن، می توان مجموعه زا به طرف حامل سیاره ای حركت داده و آنرا با دندانه های داخلی حامل درگیر ساخت. وبا این عمل مجموعه خورشیدی و حامل سیاره ای را به هم قفل كرد.
لازم بتذكر است كه حتی وقتی مجموعه خورشیدی از درگیری با حامل سیاره ای آزاد شده و از آن دور شده است قسمت خورشیدی آن با پینیونها در تماس دائم است.


طرز استفاده از مجموعه دنده سیاره ای برای تهیه نسبت اوردرایو
وقتی شیطانك دنده توقف را از حركت باز میدارد دنده خورشیدی نیز در محل خود متوقف می شود. در این حالت حامل سیاره ای كه بوسیله محور خروجی گیربكس استاندارد چرخانده می شود موجب می شود كه پی نیونها بدور دنده خورشیدی به حركت درآیند از آنجا كه پی نیونها با دنده حلقه ای درگیر هستند این دنده با سرعتی بیشتر حامل سیاره ای را بدوران در می آورد.بطوریكه وقتی حامل سیاره ای 7/0 دور بزند دنده حلقه ای یك دور كامل را خواهد زد. باین ترتیب واحد یا مجموعه دنده سیاره ای موجب می شود كه با ثابت ماندن سرعت اتومبیل دوران موتور 30 درصد تنزل پیدا كند.

وظایف دیگر مجموعه دنده سیاره ای
با مجموعه دنده سیاره ای می توان گشتاور اتومبیل را افزایش یا كاهش داده و یا انتقال قدرت یك به یك را تامین نموده هم چنین از آن میتوان برای معكوس كردن جهت دوران نیز استفاده كرد.

قفل كردن اوردرایو
در صورت عدم نیاز به اوردرایو میتوان آنرا در وضع قفل شده قرار داد.وقتی دو قسمت از مجموعه دنده سیاره ای بهم قفل شوند مجموعه قادر به تغییر گشتاور یا دوران نبوده و همه آن به صورت یك واحد یكپارچه دوران خواهد كرد.
برای قفل كردن اوردرایو می توان مجموعه خورشیدی را آنقدر به طرف حامل سیاره ای حركت داد تا دندانه های اضافی آن با دندانه های داخلی حامل سیاره ای درگیر شوند.

وضعیت غیرفعال
اگر مجموعه خورشیدی آنقدر از حامل سیاره ای دور شود كه دندانه های قفل كننده از حامل سیاره ای آزاد شوند و در اینحال شیطانك مجموعه خورشیدی را در محل خود متوقف نسازد محور خروجی گیربكس حامل سیاره ای را به حركت در خواهد آورد.از آنجا كه برای چرخاندن دنده حلقه ای كه قسمتی از محور خروجی نیز هست به گشتاور نیاز است، این دنده در محل خود ثابت مانده و در عوض پینیونها به حركت درآمده و دنده خورشیدی را در جهت معكوس بدوران در خواهند آورداین وضعیت موجب انتقال گشتاور یا حركتی به محور خروجی نشده و اتومبیل حركتی نخواهد كرد.

كلاچ غلطكی
این كلاچ دارای یك توپی است كه سوراخ مركزی آن به صورت دندانه ای است. سطح خارجی این توپی مسطح نبوده و بصورت چندین سطح شیب دار و پله ای ساخته شده است در فاطله بین این توپی و طوقه خارجی چند ساچمه غلطكی فولادی قرار دارند. غلطكها بوسیله یك قفس فولادی در محل خود نگاه داشته شده اند. برای كمك به عمل این كلاچ در آن یك فنر تدارك شده است.توپی داخلی عامل محرك و طوقه قطعه متحرك این كلاچ است وقتی توپی بدوران درمی آید غلطك ها بر روی سطح شیب دار حركت كرده و بین توپی و طوقه گیر میكنند و به این ترتیب طوقه نیز وادار بدوران میشود.حال چنانچه گشتاوری به طوقه اعمال نشود غلطك ها آزاد شده و به سمت پایین سطوح شیب دار حركت خواهند كرد و با این عمل طوقه را آزاد خواهند نمود.دراین موقع در حالیكه سرعت دوران توپی تنزل پیدا كرده و یا احتمالا ایستاده است طوقه می تواند بدوران خود ادامه دهد.در نتیجه توپی تنها در صورتی قادر به چرخاندن طوقه یا انتقال گشتاور به آن خواهد بود كه سرعت دورانش بزرگتر از طوقه باشد.



.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ